Tegoroczne ferie zimowe są wyjątkowe, bo naznaczone pandemicznymi restrykcjami. Zamknięte są stoki narciarskie, lodowiska, kina teatry, nie odbywają się prawie żadne stacjonarne półkolonie bądź kolonie. Co więc robić w ferie? Uczyć się!

Ale uczyć się nie byle jak, i nie z byle kim. Przez dwa tygodnie, od 4 do 15 stycznia (poza weekendami) w godz. 15:00-17:00 w radiu Reset Obywatelski gościć będzie pasmo Tego nie było na lekcjach: Demokracja w szkole. Zajęcia wyrównawcze. (Dołączcie do wydarzenia na Facebooku: https://www.facebook.com/events/204006404776014).

Pomysłodawczynią programu jest Alina Czyżewska, która też koordynuje jego realizację. Program będą tworzyć członkowie trzech młodzieżowych organizacji: Stowarzyszenia Umarłych Statutów, Fundacji na Rzecz Praw Ucznia, Centrum Cyfrowego Wsparcia Edukacji (Kogutorium).

Będzie to jedyny taki radiowy cykl o szkole, praworządności w szkole, prawach ucznia, o mitach szkolnych, o tym, jak uczyć mądrze i innowacyjnie.

Te „narodowe zajęcia wyrównawcze” z prawa i praworządności w polskich szkołach, co najważniejsze jednak – dadzą uczniom i uczennicom, rodzicom i nauczycielom wiedzę oraz narzędzia, potrzebne do zmiany w polskiej szkole. Bo nasze motto brzmi: Zmiana zaczyna się oddolnie.

Spis odcinków

Szkoła bezprawia? Prawo w szkole (odc. 1)

Prowadzący: Łukasz Korzeniowski (SUS)
Goście: Alina Czyżewska (Sieć Obywatelska Watchdog Polska), Jan Zapolski (Fundacja na rzecz Praw Ucznia)

Odcinek poświęcony jest zagadnieniu obowiązywania prawa w szkole. Szukamy odpowiedzi na to, czy w szkole obowiązuje prawo, a jeśli tak, to jakie? Czy w szkole działa Konstytucja? Czy statut szkoły może wprowadzać dowolne ograniczenia dla uczniów i nakładać na nich dowolne obowiązki?

Pomówimy o najczęstszych błędach w statutach i wskażemy, w jaki sposób naruszają one prawa człowieka. Zastanowimy się też, co robić, gdy statut jest niezgodny z prawem.

Szkoła bezprawia? Prawo w szkole (odc. 1)

Czego „trzeba” uczyć? Mity o podręcznikach i podstawie programowej | Samorząd Uczniowski, czyli czego nie rozumiemy w demokracji (odc. 2)

Cz. I
Prowadząca: Oliwia Wyrzykowska (Fundacja na rzecz Praw Ucznia)
Gość: Tomasz Tokarz (nauczyciel, trener kompetencji cyfrowych)

W I części programu zadamy sobie pytanie o to, czym tak naprawdę jest podstawa programowa? Czy jest ona tożsama z programem nauczania?

Często słyszy się w szkole, że podstawa programowa jest przeładowana, nie ma czasu na to, aby zaciekawić uczniów i uczennice, zarazić pasją do przedmiotu. Czy to prawda, że musimy się uczyć aż tak dużo? Jeśli nie, to jak uczyć, by nie przemęczać uczniów?

Cz. II
Prowadzący: Mateusz Morawa (SUS)
Goście: Alina Czyżewska (Sieć Obywatelska Watchdog Polska), Michał Tragarz (Centrum Edukacji Obywatelskiej), Sebastian Ciołczyk (CCWE)

W II części programu porozmawiamy o samorządzie uczniowskim. Zastanowimy się nad tym, czym on naprawdę jest i kto go tworzy. Przeanalizujemy, jakie możliwości ma samorząd, jakie może podjąć inicjatywy na rzecz uczniów.

Spróbujemy zdiagnozować szkolny deficyt demokracji i postaramy się znaleźć receptę na ten problem.

Czego „trzeba” uczyć? Mity o podręcznikach i podstawie programowej | Samorząd Uczniowski, czyli czego nie rozumiemy w demokracji (odc. 2)

Siadaj, pała! Praworządność w ocenianiu | Jak się pozbyć ocenozy? (odc. 3)

Cz. I

Prowadzący: Mikołaj Stefaniszyn (Kogutorium)
Gość: Dominik Olczyk (SUS)

Pierwsza część odcinka została poświęcona rozmowie na temat praworządności w ocenianiu. Bacznie przyjrzymy się przepisom w zakresie klasyfikowania ucznia, zastanowimy się czy frekwencja mogłaby być przeszkodą w otrzymaniu promocji do kolejnej klasy?

Często także napotykamy zjawiska oceniania egzaminów próbnych, czy skrajną niechęcią do ocen celujących wyrażaną w konieczności opanowania materiału, który wykracza poza podstawę programową. Czy statuty, które wprowadzają takie postanowienia, oby na pewno są zgodne z przepisami prawa oświatowego?

Cz. II

Prowadzący: Mikołaj Stefaniszyn (Kogutorium)
Goście: Anna Szulc, Julia Senator

W tej części programu weźmiemy pod lupę oceny. Czy faktycznie są one tak ważne i czy prawo przewiduje inną możliwość rozpoznawania osiągnięć edukacyjnych ucznia? Porozmawiamy o wartości ocen z naszymi gośćmi: Anną Szulc – nauczycielką matematyki, która słynie ze swojej innowacyjnej metody polegającej na całkowitej rezygnacji z ocenianiu uczniów w skali liczbowej oraz z Julią Senator – uczennicą V LO w Warszawie.

Siadaj, pała! Praworządność w ocenianiu | Jak się pozbyć ocenozy? (odc. 3)

Dyrektor na dywaniku – Prawo do informacji | Rada rodziców to nie organ dyrektora (odc. 4)

Cz. I

Prowadzący: Tymon Radzik (Kogutorium/CCWE)
Goście: Mateusz Kokoszkiewicz (Gazeta Wyborcza), Alina Czyżewska (Sieć Obywatelska Watchdog Polska)

W części I rozmawialiśmy o informacji publicznej. W tym odcinku przeanalizujemy i rozszyfrujemy co kryje się pod tajemniczym pojęciem jakim jest UDIP.

Cz. II

Prowadzący: Tymon Radzik (Kogutorium/CCWE)

Goście:

Dyrektor na dywaniku – Prawo do informacji | Rada rodziców to nie organ dyrektora (odc. 4)

Pandemiczne restrykcje a prawa młodzieży (odc. 5)

(odc. 6)

Zdalne nauczanie – czy zdalne naruszanie prawa (odc. 7)

Prowadząca: Kinga Woźniak
Goście: Magdalena Bereda i Mateusz Morawa (SUS)

Czy wiedzieliście, że większość praktyk, które są stosowane podczas nauczania zdalnego mogą być sprzeczne z obowiązującym prawem?
Na naszym spotkaniu poruszymy temat edukacji, która niespodziewanie przeniosła się do naszych domów i przez to ujawniła swoje podstawowe nieprawidłowości, które mają miejsce na co dzień w naszych szkołach.

Czy wymóg kamerek na sprawdzianie pod groźbą oceny niedostatecznej jest uzasadniony i czy nieodesłanie pracy na czas może skutkować niezaliczeniem jej przez nauczyciela? Jakich praw właściwie powinniśmy być świadomi, by radzić sobie w sytuacjach, które są dla nas jawnie krzywdzące? Z odpowiedzią na wszystkie pytania przychodzą nasi eksperci w dzisiejszym odcinku.

(odc. 8)

(odc. 9)

(odc. 10)


Obraz Hrayr Movsisyan z Pixabay


Łukasz Korzeniowski

Prezes Stowarzyszenia Umarłych Statutów. Od 2018 zajmuje się tematyką praw ucznia. W wolnym czasie czyta Szymborską, Białoszewskiego i Barańczaka, inspiruje się Gombrowiczem. Zainteresowany kosmologią i obserwacjami nocnego nieba. Hobbystycznie bada kontrkult papieski Jana Pawła II w internecie. Obecnie student WPiA UJ.

0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *